Posibilitatea formării unor noi state în Orientul Mijlociu

 

,,Războiul este continuarea politicii’’ (Clausewitz) iar războiul pe care vrea să-l conducă acum președintele Franței, Francois Hollande, este continuarea unei politici deficitare în materie de apărare și securitate. Este greu de crezut că Francois Hollande va deveni liderul unei coaliții mondiale care va reuni SUA și Rusia la stânga și la dreapta Franței în lupta acesteia împotriva organizațiilor jihadiste și implicit a numitului Stat Islamic. Totuși președintele Franței s-a aflat în ziua de 24 noiembrie la Washington unde a discutat cu omologul său Barak Obama. În aceiași zi armata Turciei a doborât un avion militar rus care a intrat pe teritoriul său. Altfel spus, un stat membru NATO a doborât un avion militar rus în contextul în care acesta a violat spațiul său aerian. Probabil este pentru prima data când s-a întâmplat așa ceva din istoria NATO.

Pe 26 noiembrie președintele Franței s-a întâlnit la Moscova cu președintele Rusiei, Vladimir Putin. Astfel a încheiat practic un maraton diplomatic prin care și-a propus să creeze noi aliați și noi alianțe pentru înfrângerea inamicului comun din Orientul Mijlociu. Există mari rezerve în ceea ce privește reușita președintelui francez. De altfel există un conflict din ce în ce mai vizibil între statele membre NATO (începând cu Turcia) și statele care se coalizează în jurul Rusiei.

Probabil una dintre variantele posibile pe care Occidentul le va lua în  calcul va fi crearea unui nou stat în Orientul Mijlociu. Însă nu acest stat islamic ci cu totul și cu totul alt stat. Dacă în Siria nu se va ajunge la nici un  compromis între taberele care-și dispută suveranitatea în teritoriu, atunci o soluție de compromis va fi divizarea statului sirian. De o parte vor fi cei care susțin actualul regim condus de Assad, iar de altă parte vor fi cei care combat acest regim și luptă inclusiv împotriva statului islamic. Nu ar fi prima dată când NATO ar susține o asemenea inițiativă. Există un precedent în Balcani. ONU poate afirma pe bună dreptate că există o criză umanitară iar astfel forțele NATO vor avea legitimitatea de a interveni. În plus recunoașterea rapidă pe plan internațional a acestui stat ca subiect de drept internațional va facilita și mai mult suportul militar și financiar direct al statelor occidentale față de o asemenea entitate. În Irak poate fi aplicată aceiași soluție, fiind creat un stat al kurzilor în nord, la granița cu Turcia și Iran. Este de la sine de înțeles că nu se poate vorbi d știrbirea suveranității acestor state, deoarece ea nu există în momentul de față. Aceste state – Siria și Irak – nu se află în situația de a-și gestiona probleme interne și de a-și administra teritoriul cu atât mai puțin de a se angaja pe plan internațional.

Astfel, dacă vor create încă două state în Orientul Mijlociu va fi creată o nouă ordine, implicit două state create după modelul instituțiilor occidentale, accesibile cetățenilor sirieni, irakieni, kurzi, turkmeni, etc. nu după modelul  teocrațiilor orientale. Desigur, două noi state bazate pe un sistem de valori al societății arabe, însă totodată care respectă Carta Națiunilor Unite sau/și Cartea Europeană a Drepturilor Omului și care recunosc competența Curții Internaționale de Justiție pentru rezolvarea conflictelor/diferendurilor. Astfel ar exista garanția – cel puțin în teorie – că se va renunța la alegerea altor căi și mijloace de rezolvare a disensiunilor etnice, naționale, internaționale, etc. Acum se ridică întrebarea: își dorește Franța și are capacitatea de a sprijini asemenea noi entități statale?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s