Ciclism alpin

DSCF8272

M-am bucurat de ultimele zile cu soare din luna august și implicit de șederea la Vatra-Dornei. Puteam să rămân doar la Vatra-Dornei fără a fi curios de ceea ce este și așa numitul ,,Ținut al Dornelor/Țara Dornelor’’? Nu puteam.

DSCF8280

Astfel, m-am urcat pe bicicletă și împreună cu un grup de prieteni am plecat pe lângă râul Bistrița pentru a vedea/a avea și o altă perspectivă. Am ieșit așadar din oraș pe drumul ce duce spre Piatra Neamț coborând câțiva km. pe valea Bistriței. Am oprit în Dorna Arini în dreptul indicatorului care arăta 16 km. spre Mănăstirea Piatra Tăieturii. Am cotit la stânga pe valea Arinului după cum arată indicatorul și am început o urcare lentă pe șosea.

DSCF8274

Iindicatoarele lipsesc pe traseu, iar cele care există sunt mai mult ascunse decât la vedere.

Drumul devine din ce în ce mai abrupt iar după 3-4 km. asfaltul se termină. De aici începe o urcare destul de dificilă pe un drum accesibil autovehiculelor de teren, caprelor și cailor. Desigur te poți aventura și cu bicicleta așa cum am procedat noi, însă cei 16 km de urcuș te vor solicita din poate punctele de vedere…

Aproape de creastă este fosta stație meteo de unde drumețul are o priveliște deosebită asupra văii, asupra Țării Dornelor iar urcând mai departe, se zăresc în zare crestele Munților Călimani. Pe creastă drumul nu este tocmai o potecă ci mai degrabă un drum forestier și drum turistic în același timp marcat de bandă roșie pe fond alb. În această zonă nu se mai găsesc izvoare, eventual bălți dacă a plouat recent. În unele locuri există puncte de belvedere atât de o parte cât și de cealaltă.

DSCF8294

După o intersecție cu drumul ce urcă din Șaru Dornei/Panaci iese dintre brazi frumoasa mănăstire ortodoxă.

DSCF8290

Locul este minunat. Aici te întâmpină – în calitate de gazdă desigur – o frumusețe de labrador pe nume Oscar…

DSCF8285

mai curios de ceea ce duci în rucksack decât cine ești și de unde vii.

De altfel, în asemenea locuri omul devine mic, atât de mic încât parcă toată viața sa rămâne undeva dincolo de poarta mănăstirii. În aceste locuri s-a nevoit un pustnic pomenit acum sub numele de Sf. Antonie.

DSCF8295

Piatra de temelie a acestui lăcaș a fost pusă în perioada interbelică, însă regimurile care s-au succedat odată cu venirea celui de Al Doilea Război Mondial s-au îngrijit ca aici să nu se mai ridice nimic.

Astfel, după 1990, cu ajutorul comunităților locale călugării au reuși să reclădească locul de rugăciune pe care-l găsim azi.

Am continuat drumul nostru spre Păltiniș, urcând pe drum accidentat ce duce de pe o creastă de 1524 m. spre Vârful Călimănel de 1643 m. Am trecut pe lângă o troiță ridicată pe partea dreaptă a drumului, mergând mai departe pe ,,bandă roșie’’ și ,,bulină albastră’’ până la o intersecție de poteci marcată de o a doua troiță parcă ascunsă undeva între stânci. De aici drumul cotește la stânga pe o potecă foarte accidentată unde nu mai poți urca pe bicicletă datorită și pantei foarte înclinată. Ne-am dat jos de pe biciclete, ne-am uitat după marcaje care lipsesc în această zonă și, urmând indicațiile primite de la mănăstire am început să urcăm pe jos, trăgând/împingând bicicletele pe lângă noi. Drumul de scoate într-un gol alpin, deasupra mai multor stâni și văi. De aici poți vedea Pietrosul Bistriței, Munții Călimani, Munții Rarău, Vf. Giumalău, Creasta Suhardului și o parte din Munții Rodnei. Suntem pe Vf. Călimănel la 1643 de m.

Urmează o coborâre periculoasă spre Coverca pe valea Călimănelului. La vale, date fiind gropile și șanțurile peste care sar, îmi cade lanțul și pierd pe drum bidonul de apă. Îl recuperez cu o ocazia unei scurte regrupări. Plecăm mai departe din Coverca spre Panaci urmând drumul – de aici – asfaltat și bine îngrijit. Trecem repede prin Șarul Dornei și revenim de unde am plecat, la Vatra-Dornei după un traseu de 54 km. și aproximativ șase ore petrecute pe biciclete.  Ne gândim deja la alt/alte traseu/trasee pe care să le facem în Bucovina și peste munții săi.

Leave a Reply

