Filmul Istoric la Vatra-Dornei

DSCF8022

Pârtia Veverița, locul unde vor avea loc proiecțiile din timpul serilor 14-15-16 august

În perioada 14-16 august se va desfășura la Vatra-Dornei (Bucovina) primul festival de film istoric din acest  oraș. Evenimentul dorește să readucă în atenția  publicului local (și nu numai) importanța cinematografului și a filmului ca fenomen cultural și social. În Vatra-Dornei, precum și în alte multe orașe din România, cinematograful a dispărut – atât la propriu cât și la figurat – din peisajul urban.

Desigur, consecințele se vor vedea pe termen lung: cultura cinematografică diminuată asemenea culturii generale – susținută/e adesea de film și prin film (în special prin filmul documentar). În acest context, un festival de film este asemenea primei linii trasată de pictor pe pânza sa. Cu alte cuvinte, este un început, un start, cu atât mai mult cu cât festivalul încorporează în special filme istorice și filme documentare. Anul acesta, la prima ediție, organizatorii au pus la dispoziția publicului filme artistice – bazate pe fapte reale care au marcat istoria națională – cat și documentare, realizate atât în România cât și în alte state, Germania, Polonia.

Festivalul nu este doar despre regimul comunist din Romania, respectiv din Polonia. Sunt incluse filme în care este prezentat masacrul evreilor din Romania (perioada 1940-1941), de asemenea deportarea românilor din Basarabia si Nordul Bucovinei (1939-1944), precum și expulzarea germanilor din Transilvania (incepută în 1944 și desfăsurață până în 1989 inclusiv). Așadar, totalitarism nu inseamnă – nu a însemnat – doar comunism ci si fascism sub toate formele și chipurile sale. Abordarea acestui subiect vine intr-un context in care spațiul cultural si geopolitic denumit Europa de Est nu este lipsit de tulburări nu doar politice ci si militare. Recenta anexare a Krimeii de Federația Rusă precum și implicarea directă a serviciilor militare ruse în conflictul din Ukraina demonstrează acest lucru. În tot acest timp, o inițiativă legislativă în România înfrâneaza orice inițiativă a istoricilor în ceea ce priveste statul națioal-legionar, dictatura antonesciană, dictatura comunistă și alte curente și regimuri asemănatoare acestora. Această nouă lege cu privire la cultul personalităților vinovate de crime împotriva umanității și genocid sfidează într-o anumită masură logica și mecanismele unei  societăți normale. De ce? Deoarece nu doar institutele de profil trebuie sa consilieze instanțele judiciare ci și instantele la rândul lor ar trebui să consilieze institutele de cercetare. Așadar are loc o nouă formă de manifestare a cenzurii. Ce se întâmplă? Ignoranță? Pasivitate a societății civile? Poate toate la un loc, poate doar necunoaștere, poate așa (re)acționează societatea română, cât mai încet și cât mai modest cu putință. Acesta este cadrul în care se desfășoară un festival de film istoric despre totalitarism, noi perspective asupra totalitarismului. Filmul are menirea de a fi ceea ce nu poate fi o carte, mai ușor de înțeles, mai digerabil, mai accesibil, mai plăcut, mai atractiv. Astfel el are scopul de a (tr)aduce practic oamenilor, publicul un anumit mesaj, le vorbește pe înțelesul lor. Acesta este filmul, un nobil emisar al adevărului, o piesă de artă care poate face ordine în haos, care poate face lumină acolo unde este întuneric. Comunismul nu a încetat să existe acum 25, reminiscențele sale sunt vizibile inclusiv în atitudinea reticentă, suspicioasă și circumspectă a publicului atunci când este pus în fața unui documentar istoric.

Zilele Filmului Istoric la Vatra Dornei vor (a)duce  o rază de lumină asupra unor anumite probleme din istoria contemporană atât la propriu cât și la figurat, ele fiind proiectate inclusiv noaptea, pe pârtia Veverița unde accesul va fi gratuit la fel precum la toate celelalte filme derulate pe parcursul întregului festival în toate locațiile.

Filmele documentare poloneze au fost aduse la Vatra-Dornei printr-un parteneriat cu Institul Cultural Adam Mickiewicz (Varșovia) și suportul Institutului  Cultural Polonez București).

În  categorie filme artistice românești se află ,,Poarta Albă’’ (România, 2014), în regia lui Nicolae Mărginenau sau/și ,,Binecuvântată fii închisoare’’ (România, 1994), realizat de același regizor. Organizatorii festivalului și-au dorit sa aducă în fața publicului ceva mai mult decât un film. Concret, după proiecția filmului ,,Poarta albă’’, cei care vor fi prezenți în sală vor avea ocazia/oportunnitatea de a discuta cu regizorul. Aceiași situație va fi în cazul filmelor ,,7 cuvinte’’, regizor Andrei Negoiță Zagorodnâi, ,,Die Russen kommen’’, regizor Gunter Czernetzky, ,,Gradina cu aluni’’, regizor Florin Iordache (aflat la debut), ,,Mein Dorf, meine Kirche, meine Geschichten’’, regizor Mihai Dragomir.

În cea de a doua categorie sunt cuprinse în special patru documentare realizate în Polonia în

perioada 2010-2014, ,,Political Dress’’, ,,Art of freedom’’,, Beats of freedom’’, ,,Toys’’ aduse la Vatra-Dornei printr-un parteneriat cu Institul Cultural Adam Mickiewicz (Varșovia) și suportul Institutului  Cultural Polonez București. De asemenea mai sunt documentarele realizate de Centrul de Studii in Istorie Contemporană condus de istoricul Alin Mureșan care a adus un aport semnificativ festivalului prin documentarele ,,Demascarea’’ și ,,În spatele cortinei’’.

În definitiv, festivalul, deși poate atrage critici datorită faptului că este orientat spre un anumit domeniu – istoria recentă – în speță spre un anumit subiect – fenomenul totalitar, comunismul – se adresează unui public foarte larg, începând de la liceeni și până la cei aflați la cea de a treia vârstă.

Nimeni niciodată, indiferent de experiența personală nu poate să spună că știe tot, că a văzut tot.

Filmele proiectate nu aduc ceva nou doar prin faptul ca ele sunt producții noi (,,Pașaport de

Germania’’ 2014, ,,Poarta Albă’’ 2014, ,,7 cuvinte’’ 2014, ,,Grădina cu aluni’’ 2015) ci și prin faptul că ele redescoperă subiecte tabu. Festivalul începe cu sosirea armatei sovietice în România și se termină  cu o apoteoză a regimului comunist întruchipată de sărăcirea până la înfometare a unor mase de  oameni și îmbogățirea peste noapte a unor câtorva indivizi, fenomen foarte bine surprins în  ,,Kapitalism – rețeta noastră secretă.’’ Ceea ce este interesant în prezent este faptul ca cei care au aplicat această ,,rețetă secretă’’ se odihnesc azi (după 20-25 de ani de opulență!) la Rahova sau la Jilava. Ceea ce este în schimb îngrijorător este faptul ca cei care au pus umărul la ,,revoluția’’ din 1989, precum și la instaurarea și conservarea Republicii Socialiste România (1947-1989) încă se odihnesc liniștiți acasă. Cazul ,,Vișinescu’’ este o excepție care confirmă această stare a lucrurilor.

Festivalul dorește să atragă atenția asupra acestor patologii individuale și sociale, patologii pe care Hannah Arendt le-ar numi simplu: banalitatea răului. Însă tocmai ceea ce pare banal, cotidian, tocmai această simplitate a acceptării și pasivității, tocmai acest somn al rațiunii va naște noi și noi monștrii.

Advertisements

3 thoughts on “Filmul Istoric la Vatra-Dornei

  1. Cristian Matei says:

    initiativa laudabila, greseli de gramatica in text inacceptabile

  2. Movie Zone says:

    chiar nu stiam despre respectivul festival, acum vreo luna am poposit pe la Vatra Dornei…poate la nul vin si eu in vizita daca se mai face 😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s