Festivalul de film istoric de la Râsnov, 2014

 

Festivalul de film istoric de la Râşnov, 2014

 

În vara anului 2013 am participat pentru prima dată la şcoala de vară ASTRA de la Râşnov. Dat fiind faptul că mi-au plăcut zilele pe care le-am petrecut la Râşnov, am aplicat şi anul acesta, iar în definitiv, pe 1 august plecam spre ţinuturile teutonice din împrejurimile Brasovului, străbătând podişul Transilvaniei în viteză, pe o un drum minunat de la Cluj la Sibiu şi de aici prin Fagarasi şi Zărneşti direct în oraşul trandafirilor. Vineri, 1 august a avut loc deschiderea oficiala unde a fost invitat profesorul Ioan Aurel Pop, rector al Universitatii Babes-Bolayi, Cluj-Napoca.

Sâmbătă au conferientat Georgeta Filiti şi Adrian Cioroianu despre Marele Război, iar petre Otu despre acea generaţie pierdută în anii Primului Război Mondial. Expuneri interesante, accesibile tuturor, chiar şi celor care nu cunosc prea multe despre asemenea evenimente istorice, dramatice, încă tulburătoare datorită proporţiilor uriaşe ale masacrelor ce au avut loc în acei ani 1914-1918

După prelegerile lectorilor de duminică, 3 august, Horia Şerbănescu, Theodor Şerbănescu, Adrian Cioroianu şi Cosmin Budeanca, ziua de luni a rezervat participanţilor la şcoala de vară o altă serie de prelegeri şi filme. Ziua a început cu un workshop ţinut de Cosmin Budeanca despre evenimentele din decembrie `89. A fost revoluţie sau lovitură de stat ? Studenţii participanţi la şcoala de vară au primit o temă specifică istoriei orale. Astfel, am plecat pe străzile oraşului în căutarea unor locuitori ai Rasnovului care au trăit în decembrie `89 şi mai ales care îşi amintesc despre evenimentele de atunci. Misiunea noastră nu a fost una uşoară, dat fiind faptul că persoanele încă sunt reticente la intrearile despre evenimnetele din anul 1989, cu atât mai mult cu cât întrebările/curiozităţile vin din partea unor necunoscuţi de pe stradă. Pentru a ne facilita demers , eu şi grupa mea am ales drept loc piaţa agro-alimentară din Râşnov, loc unde urma să realizăm aceste interviuri. Odată ce am intrat în piaţă am mers la prima tarabă unde cineva vindea linguri de lemn. Ne-am prezentat frumos şi l-am intrbat pe lingurar dacă îşi mai aminteşte ceva despre anul 1989. Surpriză ! dumnealui, în ciuda vârstei înaintate, ne-a spus că nu-şi aminteşte nimic. Trec acum repede peste aceste interviuri mai mult sau mai puţin reuşite. Voi reveni cu altă ocazie asupra acestei experienţe. Am realizat cinci interviuri despre care cred că voi putea relata lucruri destul de interesante pentru cei preocupaţi de subiect.

Luni, 4 august 2014, a fost prezentată şi revista Film, dedicată cinematografiei româneşti. Revista apare odată la trei luni, ea find o revistă de analiză serioasă a cinematografului românesc. Ea prezintă de asemenea fenomenul cinematografice mondiale, festivaluri, noi apariţii, etc. Editorii încearcă să înlocuiască din presă fotografiile cu ”fete despletite, printre valuri” şi să redea chipuri cât mai expresive, atât prin cuvânt cât şi prin imagine, ale cinematografiei. În România există şi o asociaţie a criticilor de fiml care scriu şi colaborează la aceaasta revistă. Unul dintre scopuri este ridicarea discuţiilor despre film şi implicit reîntoarcerea spectatorilor în sălile de cinematograf. Filmele nu trebuiesc doar văzute ci şi discutate, analizate, metaforic vorbind: digerate. Din punctul de vedere al cineaştilor, confruntarea cu trecutul înseamnă asumarea istoriei şi implicit al propriei identităţi.

Laurenţiu Damian a vorbit despre Faptele istorice de la idee la film documentar.  El a recomandat pentru informare suplimentara  AARC care este un site care ţine de istoria cinematografului românesc, cu generaţii şi filme foarte interesante, totul fiind într-o formulă de spirală. Una dintre problemele actuale este raportul dintre imagine şi realitate. Avem impresia că filmând un fragment din realitate, cunoaştem toată realitate. În momentul în care aceste imagini, aceste filmări devin istorie, se ridică problema dintre advarata realitate şi segmentele păstrate în istorie. Aşadar, aşa numita zonă dintre realitate şi film. Ochiul nu poate să cuprindă tot, poată să cuprindă doar o anumită unghiulaţie, iar cel care priveşte devine astfel subiectiv. Spre exemplu în momentul în care cineva pozează în faţa aparatului de fotografiat nu este el ci este doar expresia unui anumit moment imortalizat de aparat. De asemenea în cinematografie, sunt produse uneori falsuri uriaşe; dacă ne gândim doar la filmul Mihai Viteazul cu Amza Pelea, unde Amza interpretându-l pe Mihai Viteazu, nu intră în cetatea Alba Iulia ci în Castelul Huniazilor. Aceiaşi situaţie în cazul filmului despre Alexandru Lapusneanu.

În filmul Biografia lui Nicolae Ceauşescu, Ujica adună materiale de la începutul perioadei Ceauşescu şi până la finele acesteia. În ochiul privitorului din anul 2000 acest film are o cu totutul şi cu totul altă semnificaţie. Unii se pot chiar întreba de ce a fost ucis acest om? Deoarece în momentul în care operatorul a surprins acele fragmente din viaţa lui Ceauşescu , lucrurile aveau o altă conotaţie. Acest tip de realitate face obiectul unor multe filme din ziua de astazi: pledoarii pentru pace sau comemorări.

În momentul în care vezi filme despre lagărele de concentrare te gândeşti dacă ceea ce vezi este realitatea deplină din acel moment sau este doar o parte. Astfel, datoria cineaştilor este de a reda o perspectivă extinsă, o perspectivă de 360 de grade. În zona filmului documentar ideea şi imaginea realităţii este mult mai pregnantă. Nu avem de unde să ştim, din filme, dacă evenimentele istorice sau petrecut întocmai cum sunt prezentate pe peliculă, chiar dacă aceasta este realizată de un regizor genial. La Cenuşă şi diamant spre exemplu, discutăm despre opiniii asupra evenimentului istoric. După 1975, în filmele produse în România, comentariile devin din ce în ce mai sforăitoare, îndepărtându-se de imaginea redată în film şi apropiindu-se de sfera ideologiei comuniste şi a celei socialiste.

După Laurenţiu Damian, în general rolurile din filmele istorice sunt deosebite, deoarece tu nu eşti acolo doar un interpret ci un adevărat personaj. mCând se vorbeşte despre începutul unei dictaturi se începe cu o anumită poveste. In final, Laurentiu Damian a marturisit că ”atunci când pui mâna pe un DVD cu Brâncuşi te simţi astral.”

Spre seară programul s-a decalat şi a intervenit Bogdan Hrib cu o prelegere despre Fotografie şi război. Hrib a povestit despre începuturile fotografiei care datează din 1839, când este imortalizat Bulevard du Temple din Paris. În 1855 aparatul de fotografiat este folosit în timpul Războiului Crimeii. Putem considera că din timpul acestui război ne apropiam deja de manipulare prin fotografie. Marea Britanie a cerut ca soldaţii săi să nu fie fotografiaţi în timp ce erau murdari, sau răniţi şi cu atât mai puţin soldaţi morţi. Primele fotografii serioase şi prima agenţie fotografică a fost realizată în SUA în 1961 pe parcursul Războiului de Secesiune. Tot britanicii sunt cei care trimit primii pe frontul din Primul Război Mondial fotografi acreditaţi. Unul dintre pionierii fotografiei româneşti este Iosif Berman, care a colaborat cu Naţional Geographic Chanel, o premieră pentru fotografia română.

În al doilea Război Mondial sunt realizate fotografii emblematice, în special ale liderilor politici, spre exemplu The Roaring Lion, W. Churchill, 1940 sau Generalul Eisenhower apărută pe coperta revistei LIFE, la 19 iunie 1944. Una dintre puţinele fotografii din ziua Z care au făcut istorie este Into the Jaws of Death, Omaha Beatch – 6 iunie 1944.

În 1948 este înfiinţată agenţia Kapa, una dintre cele mai celebre din lume. Ulterior au fost înfiinţate mai multe agenţii unele dintre ele trimiţând fotografi pe diferite fronturi, Vietnam, Corea, Irak, etc. fotografii prin care au fost manipulate masele.

Voi continua să mai scriu şi zilele viitoare despre şcoală de vară de la Râşnov, despre ceea ce se petrece aici şi mai ales despre ceea ce poţi învăţa.

Emilian Dranca

Rasnov

Luni, 4 august 2014

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s