Trecutul este viu

Trecutul este viu

Image

 

Sintagma din titlu nu-mi aparţine, în multe prinvinte îmi doresc că trecutul să nu fie viu, doar în cazuri de excepţie îmi doresc să mai trăiască cu adevărat. Un prieten foarte bun îmi aduce o carte intitulată exact astfel Trecutul este viu Filip-Lucian Iorga în dialog cu Neagu Djuvara (Humanitas, Bucureşti, 2014). În dedicaţie citesc: ”o carte apărută fără ştirea mea”… Mă întreb cum vine asta?

 

Îmi amintesc că de la Istoriile mele o carte de interviuri realizată de Eugen Stancu cu fostul său profesor Lucian Boia, am început să mă îndoiesc de disciplinaritatea celor care realizează aceste interviuri. Mă gândesc strict la metodă, specifică istoriei orale şi având drept obiectiv cunoaşterea, stabilirea unui minim adevăr, schiţarea unei istoriei obiective prin suma unor puncte de vedere asupra unui singur subiect. Însă ce observăm? Manipularea istoriei orale, a micro-istoriilor într-o mare istorie comercială. Ceva ce de fapt şi de drept nu mai este istorie ci un fel de jurnalism selectiv. Astfel, asemenea iniţiative decredibilizeaza nu doar persoanele cărora le iau interviuri, dar şi subiectele pe care le ating direct sau indirect, precum şi ştiinţa auxiliară istoriei: istoria orală.

 

Dar cui să explicăm asta? Tinerilor jurnalişti/istorici şi bătrânilor comercianţi/librari de pe marele bulevard al editurilor române? Desigur asemenea iniţiative sunt bine venite pentru popularizarea istoriei şi pentru aducerea ei mai aproape de cei care nu sunt specialişti. Însă, tocmai cei care sunt specialişti ar trebui să se ocupe în primul rând de cărţi serioase şi după de publicitate.

 

Emilian Dranca

 

15.03.2014

Leave a Reply

